Kategorie blog
Aktualnie w promocji
Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Chmura tagów
Co należy wiedzieć na temat źródeł światła i oceny barw 0
Co należy wiedzieć na temat źródeł światła i oceny barw

 

Co należy wiedzieć na temat źródeł światła i oceny barw

Zachowanie spójności kolorystycznej w całym łańcuchu dostaw wymaga bardzo dobrze rozwiniętych procedur i schematów – nie wspominając o doskonałym zrozumieniu wpływu, jaki źródła światła mają na ocenę barw. Mając na uwadze subiektywny charakter wzrokowej oceny barw, nic dziwnego, że źródła światła stanowią największy problem w zapewnieniu spójności kolorystycznej.

Zazwyczaj dokładny odcień jest określany na wczesnym etapie procesu. Jeśli jednak ocena barw nie jest przeprowadzana w sposób spójny w całym łańcuchu dostaw, wygląd produktu końcowego może być drastycznie różny (lub nawet niezgodny). Gdzie leży wina? Użycie niewłaściwego źródła światła może spowodować nieprzewidywalne różnice kolorystyczne produktu końcowego. Używanie różnych źródeł światła może mieć wpływ na spójność kolorystyczną produktu końcowego.

Kabina oświetleniowa do oceny barwy tkanin

W tym wpisie omówimy:

  • Ogólne informacje na temat temperatury barw
  • Różne źródła światła, których można użyć do oceny barw
  • Różne typy wahań barw
  • W jaki sposób wprowadzić nowe źródło światła, jednocześnie zapewniając poprawną ocenę barw
  • I wiele innych kwestii

 

Wpływ temperatury barwowej na oświetlenie

Istnieją przeróżne marki i modele oświetlenia, ale istnieje jeden element, który łączy je wszystkie: temperatura barwowa. Temperatura barwowa wyrażana w stopniach Kelvina (np. 6.500 K) jest jednostką uniwersalną, która umożliwia zaszeregowanie oświetlenia do różnych rodzin kolorów. Im niższa jest temperatura barwowa źródła światła, tym cieplejsze lub bardziej czerwone będzie światło. Im wyższa jest temperatura barwowa, tym chłodniejsze lub bardziej niebieskie będzie światło.

Należy zauważyć, że różne rodzaje światła fluorescencyjnego kiedyś określane były tylko ogólną nazwą, bez podawania temperatury barwowej. Obecnie dla światła fluorescencyjnego podawana jest także odpowiednia temperatura barwowa. W poniższej tabeli podano temperaturę barwową dla każdego typu światła fluorescencyjnego.

Nazwa

Temperatura barwowa

CWF (CIE F02)

4.150 K

WWF, TL83, U30

3.000 K

TL84 (CIE F11)

4.100 K

TL835, SPX35, U35

3.500 K

 

Co należy wiedzieć na temat energii świetlnej

Istnieją przeróżne produkty oświetleniowe, które można wykorzystać do oceny barw. Większość z nich wytwarza energię świetlną w jeden z niżej przedstawionych sposobów:

Żarnik żarówki i żarnik wolframowy

Żarnik wolframowy świeci, gdy przechodzi przez niego elektryczność. Jaka jest jego wada? Produkuje bardzo dużo energii, która marnuje się, w związku z czym żarnik wolframowy jest obecnie najmniej popularny na rynku. Do kategorii żarówek zalicza się także kwarcowe lampy halogenowe. Kwarcowe lampy halogenowe, które zostały stworzone specjalnie, aby zapewnić bardziej jednostajne rezultaty w dłuższym okresie czasu, są wykorzystywane, gdy potrzebne są źródła światła w kolorze od żółtawego do czerwonego.

 

Właściwe światło do oceny barwy

 

Światło fluorescencyjne

Źródła światła fluorescencyjnego generują światło, gdy energia elektryczna jest dostarczana do szklanej rurki zawierającej rtęć oraz związki fluorescencyjne, zwane luminoforami. Dzięki odpowiedniemu doborowi luminoforów użytych w tego typu lampie producenci oświetlenia są w stanie produkować lampy fluorescencyjne w przeróżnych stylach i o różnych temperaturach barwowych.

LED

Diody elektroluminescencyjne (LED) są stosowane w elektronice od ponad 50 lat, a swoją dzisiejszą wszechobecność w sektorze detalicznym i konsumenckim zawdzięczają stosunkowo niedawnemu pojawieniu się białych świateł LED. Światła LED, zapewniające znacznie lepszą efektywność energetyczną w porównaniu z innymi typami oświetlenia, bardzo szybko stają się źródłem światła najchętniej wybieranym do oświetlania sklepów, biur i mieszkań. W celu zapewnienia spójności w sprzedaży detalicznej tworzenie i ocena gamy kolorystycznej muszą być dokonywane w warunkach oświetlenia porównywalnych do tych, które panują w trakcie procesu produkcji.

Światło ultrafioletowe

Energia światła ultrafioletowego (UV), które jest niewidoczne dla ludzkiego oka, jest obecna w naturalnym świetle dziennym. Energia UV jest wykorzystywana jako katalizator rozjaśniaczy optycznych oraz barwników i pigmentów fluorescencyjnych w próbce, powodując, że emitują one światło widoczne. Zjawisko to sprawia, że białe materiały wydają się bielsze i jaśniejsze niż gdyby nie zawierały rozjaśniaczy optycznych, a barwy fluorescencyjne wykazują klasyczny efekt neonowy.

 

Co należy wziąć pod uwagę, gdy wykorzystujemy nowe źródło światła

Wybór oświetlenia może mieć ogromny wpływ na spójność kolorystyczną, jakość produktu i postrzeganie marki. Zrozumienie wpływu nowego źródła światła ma kluczowe znaczenie przy wyborze rozwiązania, które zapewni spójność kolorystyczną w całym łańcuchu dostaw i zgodność wyrobu końcowego. Uwzględnienie wpływu jakiejkolwiek zmiany źródła światła na postrzeganie barw w odniesieniu do norm firmy i barw istniejących produktów ma kluczowe znaczenie.

Wahania kolorystyczne dzielą się na dwie kategorie:

  • Efekt flary – zmiana barwy materiału obserwowanego w warunkach oświetlenia różnymi źródłami światła.
  • Metameryzm – zjawisko polegające na tym, że dwie próbki są jednakowe w danych warunkach oświetleniowych, ale różnią się w innych warunkach oświetleniowych.

 

Metameryzm

 

Widoczne różnice w związku z efektem flary i zjawiskiem metameryzmu mogą być postrzegane w różny sposób, w zależności od tego, kto przeprowadza ocenę. W związku z tym istotnym jest, aby angażować kluczowe zainteresowane strony w proces wyboru oświetlenia. Będą to różne osoby w zależności od branży i firmy. Poniżej przedstawiamy ewentualne zainteresowane strony z branży tekstylnej:

  • Projektanci - Nowe źródło światła może zmienić barwy wybrane przez projektanta i wpłynąć na ogólną estetykę wyrobu końcowego. Informacje od zespołu projektantów są kluczowe pod względem zapewnienia spójności pierwotnej wizji.
  • Przedstawiciele handlowi - Sezonowa paleta kolorów musi być poddana ocenie w warunkach oświetlenia nowym źródłem światła w celu zapewnienia, że poszczególne barwy nie ulegają nieakceptowalnym zmianom.
  • Zespół ekspertów ds. barw - Zespół ekspertów ds. barw w środowisku handlowym/branży odzieżowej jest zazwyczaj odpowiedzialny za wdrożenie globalnego schematu zarządzania barwami, zatem otwarta komunikacja z ekspertami ds. barw jest warunkiem koniecznym do zapewnienia zgodności w całym łańcuchu dostaw.
  • Dostawcy - Czynnikiem krytycznym dla spójności kolorystycznej są spójne normy. Umożliwienie dostawcom zachowania spójności kolorystycznej w zakresie dotychczasowych i nowych barw z normami firmy w warunkach zastosowania nowego źródła światła ma krytyczne znaczenie.
  • Eksperci ds. oceny barw - Każda osoba, która prowadzi ocenę barw, będzie potrzebować komory świetlnej wyposażonej w odpowiednie źródło światła, a oprogramowanie do zarządzania barwami musi zostać zaktualizowane w celu obliczania różnic kolorystycznych powodowanych zmianami oświetlenia.
  • Klienci - Należy pamiętać o użytkowniku końcowym. Wybór źródła światła powinien mieć na uwadze pozytywne doświadczenie klienta w sklepie, aby polepszyć wizerunek marki i umożliwić osiągnięcie wzrostu sprzedaży.

 

Stworzenie planu: Jak wdrożyć nowe źródło oświetlenia

Aby uniknąć niespodzianek przy wdrażaniu nowego źródła światła w procesie tworzenia gamy kolorystycznej, należy najpierw stworzyć stabilny plan w oparciu o proaktywne podejście. Skoordynowany i starannie zrealizowany plan zapewnieni, że kluczowe zainteresowane strony będą w stanie rozwiązywać wszystkie pojawiające się kwestie zanim spowodują one jakiekolwiek problemy w sklepie.

Postępowanie zgodnie z poniższymi wskazówkami umożliwi skuteczne wdrożenie nowego źródła światła:

  • Terminy określają stopień pilności każdego etapu, zatem należy określić, do kiedy nowe źródło światła musi zostać wdrożone, i odpowiednio wyznaczyć harmonogram projektu.
  • Należy się zastanowić, na jakie osoby wdrożenie nowego źródła światła będzie mieć wpływ, oraz określić sposób uwzględniania zgłaszanych przez nich kwestii w procesie oceny i wdrożenia.
  • Należy wybrać standardowe źródło oświetlenia CIE, określone przez Międzynarodową Komisję Oświetleniową (Commision Internationale de l'Eclairage), do oświetlenia środowiska, w którym tworzona będzie gama kolorystyczna i przeprowadzana będzie kontrola jakości barw. Źródło to powinno być jak najbardziej zbliżone do źródła światła używanego w środowisku, w którym produkt będzie sprzedawany.
  • Komory świetlne w firmie i w całym łańcuchu dostaw należy wyposażyć w takie same źródła światła.
  • Należy zapewnić spójność danych dotyczących tych źródeł światła w oprogramowaniu do zarządzania barwami w firmie i w całym łańcuchu dostaw.
  • Zanim nowe źródło światła zostanie wdrożone należy zaangażować kluczowe zainteresowane strony w ocenę możliwości wystąpienia efektu flary i zjawiska metameryzmu.

 

Droga do wdrożenia: Wybór metody odpowiedniej do typu działalności

Kluczowe zainteresowane strony zostały już określone; teraz nadszedł czas, aby wdrożyć jedną z następujących metod:

  • Jeżeli produkty będą sprzedawane w sklepie, w procesie tworzenia gamy kolorystycznej należy użyć identycznego źródła światła jak to, które używane jest w sklepie, a także zobowiązać kontrahentów i dostawców do jego używania. Może to wymagać bardziej złożonego procesu tworzenia gamy kolorystycznej i zastosowania dodatkowego wyposażenia.
  • Należy wybrać źródło światła jak najbardziej zbliżone do zastępowanego źródła światła, a następnie nadal używać pierwotnego źródła światła w procesie tworzenia gamy kolorystycznej. W związku z tworzeniem gamy kolorystycznej nie będą konieczne żadne dodatkowe prace, ale znalezienie nowego źródła światła, które będzie takie samo, jak pierwotne źródło światła, może okazać się trudne.
  • Należy dostosować normy kolorystyczne w celu zminimalizowania efektu flary. Dzięki zmianie barwników możliwe jest uzyskanie stałych norm kolorystycznych bez względu na rodzaj użytego oświetlenia, ale ponowne tworzeniem gamy kolorystycznej może się okazać bardzo pracochłonne.

 

Ostatni przystanek: Przestrzeganie norm branżowych w celu zapewnienia dokładności

Nawet najlepsze plany muszą zapewniać wierności odwzorowania i powtarzalność. Normy branżowe w zakresie kabin do oceny barw dotyczą jakości barw, intensywności światła, równomierności oświetlenia, kąta widzenia/oświetlenia oraz warunków otoczenia. Rozbieżności w zakresie dowolnych z tych warunków mogą wpłynąć na postrzeganie barwy i doprowadzić do niewłaściwych decyzji odnośnie jej jakości. Najlepszym sposobem na zapewnienie wierności odwzorowania i powtarzalności w ocenie próbek barw jest użycie kabiny do obserwacji barw, która spełnia wymogi specyfikacji branżowych.

W tym celu, warto zdać się na doświadczenia i rozwiązania innych. Podświetlarki albo inaczej mówiąc kabiny oświetleniowe, to produkty, których celem jest umożliwienie użytkownikowi zbudowanie własnego systemu do poprawnej i właściwej oceny barw przedmiotów.

Kabina oświetleniowa Just Normlicht

kabina oświetleniowa Just Normlicht z 5 źródłami światła

 

Wiodący producenci, tacy jak niemiecki Just Normlicht czy amerykański GTI oraz Pantone / X-Rite, mają w swojej ofercie szeroką gamę urządzeń dedykowanych dla prawie każdej branży i zastosowania. Nieważne czy jesteś producentem żywności, ubrań, mebli, przedmiotów pierwszej i drugiej potrzeby, ważne abyś decyzje o wyborze barwy i jej ocenie podejmował w kontrolowanych, zgodnych i powtarzalnych warunkach oświetleniowych

Produkty w/w producentów w naszym sklepie: https://wzorniki.eu/oswietlenie-kontrolne

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl